Det har däremot inte byggandet gjort. Jag skyller på husdjur. Hursomhelst, en färdigbyggd M50 Super Sherman. Den skall utrustas med befälhavare och bottenplatta vad det lider, men det är åtminstone färdigbyggd och -målad. (Jääj!).
Vid tiden efter staten Israels uppkomst låg man generellt sätt jäkligt illa till om man var medborgare. Det dröjde inte många timmar efter att staten utropats innan arabstaterna anföll och fick på käften. Denna tradition fortsatte man med fram till Yom Kippur-kriget 1973. Denna vagn är dock en avbildning av en vagn på Golan-höjderna under sexdagarskriget 1967, under vilket israelerna utplånade Egyptens flygvapen, slängde ut egyptiska armén från Sinai, slog sönder Jordaniens pansarstyrkor, samt plattade till Syrierna och tvingade bort dem från Golan-höjderna. Ganska imponerande med andra ord, men även Israel led stora förluster.
Super Shermans uppkomst (det byggdes två varianter) berodde på Israelernas problem med att få tag på tillräckligt mycket bra krigsmaterial. Det var en massa politik i görningen, samt ett kallt krig och på det stora hela så hade västmakterna inte speciellt mycket att komma med i stridsvagnsväg under 50-talet. Inte förrän britternas Centurion började exporteras så dök det upp en riktigt bra västerländsk stridsvagn. Super Sherman togs således fram för att fylla ut leden, framförallt hos reserven. Sherman-stridsvagnar fanns det gott om efter andra världskriget så man stoppade i en dieselmotor samt en fransk kopia av den tyska 75mm Panther-kanonen och vips hade man något som kunde tampas med nyare sovjetiska vagnar.